4 ve 5. Sınıf Bilimsel Süreç Beceri (BSB) Kazanımları

 4 ve 5. Sınıf Düzeyi İçin “Bilimsel Süreç Beceri” Kazanımları


  • BECERİ

Nesneleri (cisim, varlık) veya olayları çeşitli yollarla bir veya daha çok duyu organını kullanarak gözlemler.

Bir cismin, şekil, renk, büyüklük ve yüzey özellikleri gibi çeşitli özelliklerini belirler.


  • KARŞILAŞTIRMA / SINIFLAMA

Nesneleri sınıflandırmada kullanılacak nitel ve nicel özellikleri belirler.

Nesneler veya olaylar arasındaki belirgin benzerlikleri ve farklılıkları saptar.

Gözlemlere dayanarak bir veya birden fazla özelliğe göre karşılaştırmalar yapar.

Benzerlik ve farklılıklara göre grup ve alt gruplara ayırma şeklinde sınıflamalar yapar.


  • ÇIKARIM YAPMA 

Olmuş olayların sebepleri hakkında gözlemlere dayanarak açıklamalar önerir.

  • TAHMİN 
Gözlem, çıkarım veya deneylere dayanarak geleceğe yönelik olası sonuçlar hakkında fikir öne sürer.
  •  KESTİRME 

Olay ve nesnelere yönelik kütle, uzunluk, zaman, sıcaklık ve adet gibi nicelikler için uygun birimleri de belirterek yaklaşık değerler hakkında fikirler öne sürer.

  • DEĞİŞKENLERİ BELİRLEME 

Verilen bir olay veya ilişkide en belirgin bir veya bir kaç değişkeni belirler (4. ve 5. sınıf).

Verilen bir olaydaki bağımlı değişkeni belirler (sadece 5. sınıf).

Verilen bir olaydaki bağımsız değişkeni belirler (sadece 5. sınıf).

Verilen bir olaydaki kontrol edilen değişkenleri belirler (sadece 5. sınıf).

  • DENEY TASARLAMA 

Bir tahminin doğruluğunun nasıl test edilebileceğine yönelik basit bir deney önerir.


  • DENEY MALZEMELERİNİ VE ARAÇ-GEREÇLERİNİ TANIMA VE KULLANMA 

Öğretmen gözetiminde basit araştırmalarda gerekli malzeme ve araç gereçleri seçer; becerikli, emniyetli ve etkin bir şeklide kullanır.


  • ÖLÇME

Cetvel, termometre, tartı aleti ve zaman ölçer gibi basit ölçüm araçlarını tanır.

Büyüklükleri uygun ölçme araçları kullanarak belirler.

Büyüklükleri birimleri ile ifade eder.


  • BİLGİ VE VERİ TOPLAMA

Değişik kaynaklardan yararlanarak bilgi ve veri toplar (örneğin çevrede gözlem, sınıfta gözlem ve deney, fotoğraf, kitaplar, haritalar veya bilgi ve iletişim teknolojileri).


  • VERİLERİ KAYDETME 

Gözlem ve ölçüm sonucunda elde edilen araştırmanın amacına uygun verileri yazılı ifade, resim, tablo ve çizim gibi çeşitli yöntemlerle kaydeder.

  • VERİ İŞLEME VE MODEL OLUŞTURMA 

Deney ve gözlemlerden elde edilen verileri derleyip, işleyerek gözlem sıklığı dağılımı, çubuk grafik, tablo ve fiziksel modeller gibi farklı formlarda gösterir.

  • YORUMLAMA VE SONUÇ ÇIKARMA 

İşlenen verileri ve oluşturulan modeli yorumlar.

Elde edilen bulgulardan desen ve ilişkilere ulaşır.

  • SUNMA

Basit gözlem ve araştırmaları ve elde ettikleri sonuçları sözlü, yazılı ve/veya görsel malzeme kullanarak uygun şekillerde sunar ve paylaşır.




Share on Google Plus

Hakkımda Admin

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 yorum:

Yorum Gönder