Fen Laboratuvarında Kullanılan Deney Türleri


Fen ve teknolojide kullanılan laboratuvar ve deney yöntemleri 

*Bilimin özü ve metodunun anlaşılmasında

*Problem çözme becerilerinin geliştirilmesinde

*Günlük hayatta karşılaşılan olayların algılanıp incelenmesinde

*Teknik ve bilimsel süreç becerilerinin gelişmesinde

*Analiz etme ve genelleme yapma yeteneklerinin gelişiminde

*Fen dersine olan ilgi ve motivasyonlarının attırılmasında

*Bilginin sıralı ve bir düzen dahilinde sunulmasında

*Bilinen teori ve modellerinde zamanla değişebileceği fikrinin kazanılmasında

*Bilimsel araştırmaya ve bilim adamı olmaya karşı örgencilerin pozitif tutum kazanmalarında katkılar sağlayabilir

Laboratuvarın Düzenlenmesi 

U Biçimi Laboratuvarlar; Bu tür düzende öğretmenin öğrencilerin her birine hemen ulaşması ve gerektiğinde deneyin/etkinliğin gidişine müdahale edebilmesi kolaylaşır.

*Öğrencilerin tartışma ortamlarında birbiriyle göz teması kurarak iletişimleri rahatça sağlanır.
*Öğrencilerin yapacakları faaliyetler her bir öğrenci tarafından rahat bir şekilde izlenebilir.
 Öğrenciler malzemelere çabuk ulaşır
*Öğrencinin az olduğu ve ortamın büyük olması lazım

Sıralı Laboratuvar; Yan yana ve arka arkaya dizilerek oluşturulur. Öğrenci sayıları fazla olduğu durumlarda faydalanılır. Öğrenciler göz teması kuramazlar, öğretmen öğrencileri rahatlıkla takip edemez, sınıf hakimiyeti güçleşir, öğrencilerin etkin katılımı zorlaşır.

 Deney Çeşitleri Yapılış Şekillerine Göre; 

1-)Gösteri Deneyleri = Araç gereçlerin kısıtlı olduğu, öğrencilerin tarafından yapılması uygun olmayan tehlikeli deneylerin yapılmasında profesyonel beceri isteyen uygulanan bir yöntem

2-)Bireysel Deneyleri= Öğrencilerin kendi başına yaptıkları deneylerdir. Proje çalışmaları, yıllık ödev ve ev ödevi çalışmalarında sıkça kullanılır.

3-)Grup Deneyleri = Öğrencilerin birbiriyle dayanışma içerisinde gerçekleştirdikleri bu deneyler bireysel deneyler kadar olmasa da öğrencilerin fen öğretimi sürecinde etkili öğrenmelerine katkı sağlamaktadır.

Yapılış Amaçlarına Göre 

1-) Kapalı Uçlu Deneyler = İspatlama mantığı ile tasarlanan deneylere verilen genel addır. Öğrenciler ulaştıkları sonuçları ulaşmaları beklenen sonuçlarla karşılaştırarak değerlendirme yaparlar. Bu sonuçlar çakışana dek deneyi gerçekleştirir.

*Öğrenciler teorik derste verilen bilgileri bizzat deneyerek doğrulamış olurlar.
*Yaratıcılık yeteneği geliştirilemez, yeteri kadar ilgi göstermez sıkıcı olur, kendi algı hızlarında çalışmaları zaman sıkıntısına yol açabilir.

2-)Açık uçlu Deneyler = Öğrenciye sadece araç-gereçler ve yapılacak deneyin amacı verilir. Bundan sonra deney düzeneğinin kurulması elde edilen Verilerin toplanması yorumlanması, sonuçların bulunması tamamen öğrenciye aittir

*Yaratıcılıkları geliştir, ilk elden öğrenme sağlar, araştırmacı kimlik kazanır yaparak yaşayarak öğrenir, kendi hızına göre çalışma öğrenmeyi attırır
*Kendi yapacağından zaman sıkıntısı olur, bütün öğrencilerin aynı öğrenme seviyesinde olması beklenmez, öğrencilerin farklı deneyler ver çözüm yollarıyla çalışmaları öğretmenin sınıf kontrolünü güçleştirir.

3-)Hipotez Test Etme Deneyleri = Bu tür deneyler öğrencilerin bir konu hakkında kendi kurdukları veya öğretmenleri tarafından kurulan hipotezleri test ederek, bu hipotezlerin doğuluğunu veya yanlışlığın ispatlamak amacıyla yapılır.

*Hipotez test etme deneyleri bilimsel süreç becerilerini, uzun süreli ve kalıcı öğrenmelerini sağlar. *Bütün işlemler öğrencilerin kendi seçimlerine bırakılır. Süreçlerin sonunda hipotezler doğrulanırsa öğrenme gerçekleşir.

Yapılış Zamanına Göre Deneyler 

1-)Konu öncesi yapılan Deneyler = Derse motive etmek, derse ilgi çekmek, öğrenme isteği uyandırmak ve ders öncesi öğrenilecek konu hakkında öğrencilerin zihninde sorular oluşturmak amacı ile deneyi dersin başında yapabilir

2-)Konu işlenmesi Süresinde Yapılan Deneyler = Yapılan Deneylerle oluşan verilere öğrenci öğretilmek istenen ilkeye ulaştırmaya çalışılır. Parçalardan bir bütün oluşturmayı amaçlayan bu yöntemde öğrenci ders sürecinde her aşamada düşür ve deneyin verilerini kullanarak fen bilimlerinin değişik kavramını ve kavramlarını öğrenmeye çalışır.

3-)Konu sonrasında yapılan deney = Pekiştirme, doğrulama kalıcı ve anlamlı öğrenmeyi sağlamada yardımcı olur.



ÖABT Fen Bilgisi Notları
ÖABT Fen Alan Denemeleri
ÖABT Fen Bilgisi
Share on Google Plus

Hakkımda Admin

    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 yorum:

  1. Başarılı bir konuya değinmişsiniz. Her alanda olduğu gibi Fen araştırma alanlarında da farklı laboratuvar malzemeleri kullanılıyor sanırım

    YanıtlaSil